Mekanisk Diagnostik og Terapi(McKenzie-metoden)

McKenzie-metoden omfatter en unik, logisk og trinvis proces, hvor dit ryg- eller nakkeproblem undersøges grundigt.

Gennem tre skridt, som omfatter undersøgelse, behandling og forebyggelse, kan vi hjælpe dig med at hjælpe dig selv.

Undersøgelse På baggrund af dine smerter og din rygsøjles evne til at bevæge sig kan en McKenzie-uddannet fysioterapeut finde frem til, hvilken type problem du har. Denne undersøgelsesmetode sikrer dig optimal kvalitet og udbytte og du får selv en indgående indsigt i, hvorfor du har ondt.

Forskning har vist, at en McKenzie-undersøgelse er lige så pålidelig og værdifuld som dyre specialundersøgelser (bl.a. MR-scanning), når det drejer sig om at finde årsagen til patientens problem.

Kvaliteten i McKenzie-systemet er, at man prøver at forebygge, at nye gener opstår. Metoden tager nemlig udgangspunkt i, hvad du som patient selv kan gøre for at afhjælpe dit problem og slippe af med smerterne.

Et af hovedprincipperne er netop at gøre dig som patient uafhængig af behandling. Mange af vores tidligere patienter har fortalt os, at det øger deres livskvalitet at blive uafhængige af behandling.
Behandling

Kernen i en behandling efter McKenzie-metoden vil altid være en grundig instruktion i øvelser, som skal udføres regelmæssigt i dagligdagen.

De fleste patienter kan med stor succes behandle sig selv. For patienter med sværere problemer vil den McKenzie-uddannede fysioterapeut supplere dine egne øvelser med behandlingsteknikker, som påvirker symptomerne direkte.

Din fysioterapeut vil naturligvis stå til rådighed med råd og vejledning!

Du får information om, hvorfor du får ondt Du lærer simple øvelser, som kan kompensere for den belastning dine led eller muskler bliver udsat for Du får viden om, hvordan du forebygger, at nye problemer opstår.
Forebyggelse

Når du selv gør en aktiv indsats, bliver risikoen for tilbagefald væsentligt mindre. Du får mulighed for selv at gøre noget ved problemet med det samme, hvis det alligevel vender tilbage. Samtidig får du forskellige redskaber, som minimerer risikoen for at problemet bliver kronisk.