Z-Health

Z-HEALTH / FUNKTIONEL NEUROLOGI (Med eller uden henvisning)

HVAD ER DET?

Funktionel neurologi er et behandlings, trænings og performance optimerings- system som tager udgangspunkt i hvordan hjernen påvirker smertetilstande, handlemønstre og bevægelse. Alt hvad vi laver er nemlig afledt af hjernen. Hjernen, og resten af nervesystemet er det der får det hele til at fungere - at vi kan snakke, spise, bevæge os, osv.

Hvorfor er det så vigtigt at kigge på? Det er jo hjernen og nervesystemet som er motoren i bilen – det er den der styrer det hele – fx hvis man er tørstig, så er der receptorer i munden som kommunikere med hjernen om at der skal gøres noget, så sender hjernen signal til musklerne i armen om at række ud efter et glas vand. Der kommer ét INPUT til hjernen, som skal integreres/forstås, og handles på (OUTPUT). Hvis der går koks i det loop, vil uhensigtsmæssige outputs give sig til udtryk i form af fx smerte, stivhed, hovedpine, mm. Smerte ses nemlig som et aktionssignal at noget skal ændres. Hjernen vil have vores opmærksomhed – og sender derfor et smertesignal ud (eller anden output som får os til at stoppe det vi har gang i).

For at undgå at dette sker, er det vigtigt at loopet fungerer optimalt og at der er balance i nervesystemet. Vi tester derfor hvilke områder der er over- eller understimuleret, og ''fodre'' nervesystemet med de inputs det mangler samt skruer ned for de overaktive områder, så hjernen vil ''samarbejde'' igen. Vi laver altså en ''reprogrammering'' af nervesystemet.

Nervesystemet respondere super hurtigt, hurtigere end andet væv i kroppen, så vi tester konstant din udvikling, for at sikre os at vi er på rette vej. Denne form for behandling/træning kan anvendes til mange forskellige problematikker, specielt hvis intet andet har virket. Vi kigger på alt fra hjernerystelser, piskesmæld, træthed, svimmelhed, hovedpine, skuldersmerter, tennisalbuer, knæproblemer, hælspore, lændesmerter, mangel på overskud, kroniske længerevarende problematikker, sportsskader, lyd/lys følsomhed, dårlig balance, mangel på styrke, etc.

Vi bruger det desuden også i forbindelse med Performance optimering (se Sportsfysioterapi).

HVAD GØR VI HELT PRÆCIST?

Vi undersøger:

Dit ''kropskort'' – og hvad er så det? Det er repræsentationen af alle dine kropsdele oppe i din hjerne – det hjælper hjernen til at opbevare minder om hver kropsdel. Hver gang man får en skade, vil det forblive opbevaret i kropskortet medmindre en fuld rehabilitering har fundet sted. Oftest ser vi det at kropskortet bliver ''fyldt op'' med alle de skader vi får i løbet af livet, og det danner kompensationsmønstre.

Vi tester bl.a. også:

-Lillehjernen som bl.a. er med til at koordinere bevægelser

-Det vestibulære system, som bl.a. hjælper os med at holde balancen

-Det visuelle system som er med til at afstandsbedømme, holde fokus i bevægelse mm.

-Hjernestammen som bl.a. er vigtig for smerteregulering, mm.